امروز :
دوشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

header2 Venus

نظامنامه مدیریت خدمات فضای مجازی‌

دریافت فایل PDF pdf icon

۱- مقدمه (بیان ضرورت و هدف)

حوزه فضای مجازی به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد

(حضرت آیت‌الله خامنه‌ای)[۱]

دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهم و اثرگذاری برخوردار است. در اندیشه امام خمینی‌(ره) دانشگاه مبداء همه تحولات است و مقدرات و سرنوشت ملت را تعیین می‌کند. ایشان بر این باور بودند که دانشگاه خوب که در آن علاوه بر دانش تربیت نیز لازم است مرکز انسان‌سازی است و یک ملت را سعادتمند می‌کند. این سعادتمندی در بیان حضرت امام وابسته به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و استقلال از شرق و غرب به معنای داشتن فرهنگ مستقل و قطع امید دشمنان و بیگانگان است. معمار انقلاب اسلامی با هوشمندی و درایت خود بر این امر تاکید داشتند که " اگر ما دانشگاه را سست بگیریم و از دست برود، همه‌چیزمان از دست رفته‌ است"[۲].

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز با نگاه عمیق خود، نیاز امروز دانشگاه‌ها را در کشور، کار و تلاش علمی و پژوهشی، کار معنوی و ایمانی، حاکم کردن روحیه مجاهدت و جهاد در همه فعالیت‌های علمی، حضور دائم و بهنگام و تقویت بصیرت در مجموعه دانشگاهی دانسته‌اند. ایشان در تبیین وظایف استاد بسیجی، بر مؤلفه‌های حضور به موقع، مخلصانه، مجاهدانه و تاثیرگذار در دانشگاه و پرورش انسان‌های دانشمند و با ایمان در طراز شهید چمران تاکید فرمودند. رهبر معظم انقلاب اصلی‌ترین خواسته از دانشگاه‌ها و مراکز علمی را ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور تا رسیدن به جایگاه علمی والا و شایسته ملت و تاریخ ایران، عنوان نموده‌اند[۳].

نگاهی به وضعیت فعلی حاکم بر جهان، استفاده از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات را اجتناب ناپذیر ساخته است. بدون تردید یکی از راه‌های تحقق مطالبات امام و رهبری از دانشگاه‌ها استفاده از ظرفیت بسیار گسترده و فرصت بی‌نظیری است که فضای مجازی در اختیار نخبگان دانشگاهی قرار داده است. اهمیت این موضوع به حدی است که رهبری نظام، حوزه فضای مجازی را به اندازه انقلاب اسلامی مهم دانسته‌اند و خود از ۲۳ سال پیش با تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حضوری فعال و تاثیرگذار در این عرصه داشته‌اند. ایشان۱ در مقام تشبیه این عرصه، آن را به مانند رودخانه‌ای پر از آب وخروشان دانسته‌اند که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده شده و خروشان‌تر می‌شود که اگر برای این رودخانه تدبیر و برنامه‌ای داشته باشیم و آن را هدایت کنیم تا به یک سد بریزد، به فرصت تبدیل می‌شود وگر نه در نقش یک تهدید جدی ظاهر خواهد شد. به این ترتیب می‌توان بخشی از مهم‌ترین اهداف و مامؤریت‌های بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد را در حوزه‌ی فضای مجازی به شرح زیر بیان کرد:


۱-۱- اهداف و ماموریت‌های بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه فضای مجازی

  • حضوری نظام‌مند و راهبردی مبتنی بر طرح جامع دینی از اسلام ناب در فضای مجازی بر اساس اسناد بالادستی
  • ایجاد زمینه‌های تحقق فرهنگ تلاش و مجاهدت برای جبهه حق در دانشگاه توسط استادان به عنوان فرماندهان جنگ نرم.
  • ایجاد بستری مناسب برای تعامل جدی با فرهیختگان دانشگاهی به منظور ارتباط با گستره‌ای وسیع از جامعه
  • ایجاد زمینه تعامل قوی بین فرهیختگان دانشگاهی به منظور پیشرفت نظریه‌پردازی مبتنی بر اصول حیات طیبه
  • انتقال تجربيات و نتايج فعالیت‌ها و تلاش‌ها در راستای تحقق مدیریت دانش
  • اطلاع‌رساني جامع و سریع در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیج اساتید
  • شناسایی جریان علمی در دانشگاه و اثرگذاری در جهت‌دهی حکیمانه و ارزشی به آن
  • پاسخگویی به نیازها و اولویت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و سیاسی جامعه بسیج اساتید
  • کمک به جریان‌سازی و پیشرفت گفتمان انقلابی در جهت تحقق دانشگاه اسلامی
  • کمک به شناخت فتنه‌ها و انحراف‌ها و بصیرت‌افزایی به منظور پیش‌گیری و مقابله بهنگام
  • کمک به ایجاد امید و خودباوری در جامعه علمی
  • جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در فضای دانشگاهی و کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری

۲- فهرست خدمات فضای مجازی

  • وب‌گاه بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد (فارسی و انگلیسی)
  • وب‌لاگ بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد (فارسی و انگلیسی)
  • سامانه نشریات
  • سامانه پیامک و رایانامه
  • سامانه مدیریت همایش‌ها
  • سامانه آموزش مجازی
  • حضور در فضای مجازی (فیس‌بوک، تویتر، وایبر، واتس‌آپ و ....).


حضور در هر یک از فضاهای مذکور نیازمند داشتن نظام‌نامه مخصوص به خود است که در اینجا فعلاً به بخش وب‌گاه توجه و سایر نظام‌نامه‌ها متناسب با هر یک به شیوه‌ای دقیق و فنی اضافه خواهد شد.

۳- وب‌گاه بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد

۳-۱- رویکردهای وب‌گاه بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد

انتظار می‌رود وب‌گاه بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد رویکردها و مؤلفه‌های زیر را در وب‌گاه خود مورد نظر قرار دهد:

  • مبتنی بر تدبر در قرآن و سیره با هدف ایجاد درکی صحیح از اضطرار به قرآن و حجت
  • تاثیرگذار، خلاق و اثربخش با تاکید بر روش آشنایی‌زدایی[۴]
  • طراحی دقیق و وزن‌دهی سنجیده بخش‌های مختلف وب‌گاه به منظور جذب حداکثری با حفظ مبانی و اصول ارزشی
  • ماموریت‌محور، پاسخگو و به روز
  • مبتنی بر حرکت جهادی و مخلصانه (رویکرد جهادی یعنی اقدام مبتنی بر اراده و نه امکانات با اولویت تغییر و اصلاح رفتار،‌ نه افزایش معلومات)
  • خبری با تاکید بر رویکرد تحلیلی و بصیرت‌افزایی
  • دارای وجه تعامل پویا با مخاطبان و جلب مشارکت ایشان در تحقق اهداف بسیج
  • توجه ویژه به مناسبت‌های مذهبی و ملی
  • توجه ویژه به تحقق و کاربست واژگان کلیدی مورد تاکید رهبری نظیر سبک زندگی اسلامی، نهضت تولید علم، جنبش‌نرم‌افزاری، کرسی‌های آزاد اندیشی، اقتصاد مقاومتی، ظرفیت درون‌زا و ...
  • ارایه محتوای سازماندهی شده و غنی با تاکید بر تولیدات علمی و فرهنگی بسیج اساتید
  • ترویج فرهنگ و ایجاد زمینه کادر سازی و تربیت نیروهای ارزشی در راستای تحقق مدیریت جهادی
  • معرفی آدرس‌ها و پیوندهای مفید به مخاطبان


۳-۲- جنبه‌های مدیریت وب‌گاه دانشگاه فردوسی مشهد
مدیریت وب‌گاه از جنبه‌های زیر قابل بحث است:

  • محتوای اصلی
  • محتوای جنبی
  • ساختار و چیدمان وب‌گاه و پیوندها
  • ظاهر و گرافیک وب‌گاه
  • گزارشات و آمارها و ارزیابی و آنالیز وب‌گاه
  • نیازهای کاربران و تعامل با آنها
  • ویژگی‌های مربوط به بالارفتن رتبه وب‌گاه در موتورهای جستجو
  • جنبه‌های فنی
  • امنیت


۳-۲-۱- محتوای اصلی: شامل متن، تصاویر و پیوندها

  1. اجرای برنامه مدون جهت به روزرسانی کامل و جامع وب‌گاه (متن، تصاویر و کلیه عوامل بصری وب‌گاه)
  2. بررسی معتبر و موثق بودن اطلاعاتی که باید در وب‌گاه درج شود.
  3. بررسی پوشش کامل موضوعی اطلاعات وب‌گاه
  4. بررسی غلط‌های نگارشی، املایی و کیفیت نوشتاری متن (رعایت قواعد نگارشی)
  5. عدم انعکاس نقطه نظر خاص یا جانبدارانه که به جایگاه بسیج خدشه وارد کند.
  6. ایجاد محتوا با حداقل زمان بارگذاری به طوریکه علاوه بر داشتن ظاهری مطلوب در زمان قابل قبولی بارگذاری شود.
  7. قابلیت استفاده وب‌گاه برای کسانيکه مشکلات بينايي دارند.
  8. پرکردن تگ توضیحات برای تصاویر به منظور قابلیت استفاده از وب‌گاه در مرورگرهای متنی
  9. بررسي صفحاتي كه به روز نشده‌اند و به روز كردن آنها ضروری است.
  10. بررسي صحيح بودن پیوندهاي موجود در وب‌گاه.
  11. حذف پیوندهای شکسته یا ناصحیح و یا اصلاح آنها
  12. بررسي تغییرات احتمالی وب‌گاه‌هایی که پیوند آنها در سایت آمده است.
  13. توجه به اعتبار منابع - در زمینه‌های تخصصی؛ باید اطلاعات مندرج به روز ؛معتبر و دارای وجاهت علمی باشد/ در مورد وب‌گاه‌های خبری ودیگر وبلاگهای عمومی یا وب‌گاه‌ها لازم است که صحت خبر به بازدیدکننده اثبات شود.
  14. ارجاع به منابع در محتوای متن
  15. ایجاد آرشیو پویا و جامع
  16. به روزرسانی اخبار و اطلاعیه‌های مورد نیاز در هرساعاتی از شبانه روز
  17. توجه به افزایش سرعت دیده‌شدن وب‌گاه:
    • استفاده از تصاویر بزرگ، انیمیشن فلش و یا برنامه‌های جاوا و یا تعداد بنرهای زیاد می‌تواند تاثیر منفی بر روی سرعت دیده شدن وب‌گاه داشته باشند.
    • تقسیم‌بندی صفحات به چند صفحه بهم پیوسته در صورتیکه باید اطلاعات زیادی در یک مورد خاص ارایه شود.>/li>
  18. توجه به افزایش خوانایی مطالب وب‌گاه:
    • استفاده نکردن از جملات بلند. درک مطلب یک متن با جملات کوتاه بسیار ساده‌تر از جملات بلند است.
    • استفاده کمتر از تصاویر پس زمینه. استفاده از متن با تصویر پس زمینه می‌تواند باعث کاهش خوانائی وب‌گاه شود.
    • استفاده از قواعد نگارش و پاراگراف بندی مطالب وب‌گاه و همچنین استفاده از علامتهای ابتدای جمله می‌تواند باعث افزایش خوانائی وب‌گاه شود.

۳-۲-۲- محتوای جنبی

  1. تصویر روز، سخن روز، جملات کوتاه و آموزنده، تقویم، آلبوم تصاویر، اوقات شرعی، آب وهوا، نظرسنجی، مسابقه، جایزه، سرگرمی....
  2. در نظر گرفتن امتیازات خاصی برای مراجعین وفادار
  3. عدم استفاده از تبلیغات

۳-۲-۳- ساختار و چیدمان وب‌گاه و پیوند‌ها

  1. بررسي و بهبود ناوبري سايت به معنای اینکه یافتن یک آیتم اطلاعاتی یا سرویس و امکان خاص در وب‌گاه به آسانی و بدون گذر از مسیرهای پرپیچ و خم امکان پذیر باشد.
  2. کشف مطالب و پیوندهای پرمراجعه و امکان دسترسی سریع و آسان با حداقل گام به آن پیوندها بخصوص در صفحات اول
  3. پرهیز از زیاده‌روی در این کار(پیوند به سایر صفحات از صفحه اول). چرا که می‌تواند باعث شلوغی صفحه و سردرگمی کاربر شود. و به سادگی و نظم طراحی خدشه وارد آورد.
  4. وجود نقشه وب‌گاه بطوریکه ساختار وب‌گاه را به درستی نشان دهد.
  5. وجود امکان جستجو در وب‌گاه و بررسی صحت جستجو‌ها
  6. تناسب پیوندهای موجود در وب‌گاه با اهداف و کاربران وب‌گاه
  7. تعریف و چیدمان پیوندها به شيوه مناسبي و برمنبای موضوعی و یا مبنای خاص

توجه ۱: بررسی صحت و درستی پیوندها و فعال بودن آنها در بخش محتوا انجام می‌گیرد.
توجه ۲: بررسی خوانایی پیوندها و توجه به جنبه‌های ظاهری و گرافیکی ساختار در بخش محتوا و ظاهر وب‌گاه انجام می‌گیرد.


۳-۲-۴- ظاهر و گرافیک وب‌گاه

  1. هماهنگی ظاهر وب‌گاه با هدف، محتوا، موضوع و خوانندگان آن
  2. طراحی زیبا و در عین حال ساده و کم حجم
  3. به‌کار بردن تعداد مشخصی رنگ و اجتناب از طراحی شلوغ
  4. تناسب رنگ زمینه و رنگ متن و همخوانی آنها با هم جهت افزایش خوانایی وب‌گاه
  5. استفاده از فونت استاندارد در ارایه محتوا.
  6. استفاده از اندازه فونت مناسب برای فونت تاهوما بهترین اندازه برای اصل متن ۱۰ تا ۱۲ می‌باشد. عناوین می‌توانند به تناسب، به صورت پررنگ یا اندازه بیشتری نمایش داده شوند.
  7. استفاده از یک استاندارد مشخص در انتخاب رنگ متون. مثلا تیتر عنوان را قرمز و بافونت بولد سایز۱۰ توهما باشد ؛ میان تیترها با رنگ آبی و همان فونت ؛ فونت عمومی متن مشکی با فونت ۱۰ توهما معمولی باشد ؛ لینک رنگ نارنجی یا آبی و ... این باعث افزایش خوانایی وب‌گاه می گردد.
  8. استفاده از یک شیوه کاری و استاندارد داخلی برای محتوای وب‌گاه. مثلا در مورد عکس‌هایی که در وب‌گاه درج می‌شود اندازه عکسها؛ درج محل قرار‌گیری عکس‌؛ چگونگی درج توضیحات؛ درج عنوان وب‌گاه در عکس‌ها دارای یک شیوه کاری و استاندارد داخلی باشد. چرا که علاوه بر نظم دهی به کار راهنمای مناسبی برای بازدیدکننده خواهد بود.
  9. حداقل استفاده از تصاویر پس زمینه. استفاده از متن با تصویر پس زمینه می تواند باعث کاهش خوانایی وب‌گاه شود.
  10. استفاده از آیکون‌های زیبا وکم حجم
  11. استفاده از فناوری های جدید و ایجاد جذابیت‌های هنری
  12. آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها در اینترنت و استفاده از این تخصص در طرحی وب‌گاه
  13. قابلیت استفاده وب‌گاه در مرورگرهای متنی


۳-۲-۵- ارائه گزارش و آمار، ارزیابی و آنالیز وب‌گاه

  1. استخراج صفحات پر بازديد وب‌گاه
  2. استخراج صفحاتي كه كاربران با ديدن آن صفحه از وب‌گاه خارج مي‌شوند.
  3. ارايه گزارش ساليانه به بازديدكنندگان درباره عملكرد وب‌گاه در طول يك سال گذشته.
  4. ارایه گزارش سالیانه نسبت به عملکرد وب‌گاه و مدیر وب‌گاه به درخواست مدیر واحد
  5. ثبت يادداشت‌ها، وقايع يا گزارش‌هاي روزانه يا هفتگي
  6. استخراج کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان با آن وارد وب‌گاه شده‌اند.
  7. استخراج منطقه و کشور بیشترین بازدیدکنندگان وب‌گاه
  8. استخراج اطلاعاتی در بازه‌های زمانی مشخص و ثبت و نگهداری آنها در مواردی نظیر:
    • تعداد صفحاتی از وب‌گاه که توسط موتورهای جستجوی معروف فهرست شده‌اند
    • تعداد وب‌گاه‌هایی که به وب‌گاه پیوند داده‌اند.
    • تعداد فایل های doc,pdf,ppt وب‌گاه
    • آنالیز کلماتی که وب‌گاه بر اساس آن بهینه شده است یا بایدبهینه شود.
    • رتبه وب‌گاه در موتورهای جستجو مانند google
    • رتبه وب‌گاه در alexa
  9. بررسی تعداد بازدید کنندگان وب‌گاه و ارایه گزارش مورد نیاز نظیر متوسط بازدید کنندگان در روز-نمودار بازدیدکنندگان در یک هفته- بیشترین بازدید کننده در یک روز در طول سال-بیشترین بازدیدکننده ماه در طول سال- کمترین بازدیدکننده در طول هفته......
  10. بررسی آخرین تاریخ به روزرسانی وب‌گاه و میزان فعال بودن وب‌گاه


۳-۲-۶- نیازهای کاربران و تعامل با آن‌ها

  1. پاسخگويي و تشكر از رایانامه‌‌هاي كاربران و تهيه آرشيو از آن‌ها.
  2. بررسي ورفع اشكالاتي كه بازديدكنندگان وب‌گاه مطرح مي‌كنند.
  3. بررسی انتقادات و پیشنهادات
  4. راهنمای مناسب در هربخش از وب‌گاه که نیاز به راهنمایی و توضیح جهت استفاده دارد.
  5. امکان تهیه نسخه چاپی و نسخه PDF از صفحات مورد نیاز
  6. استفاده از سرویس‌ها و خدماتی که می‌تواند کاربر را به وب‌گاه وابسته کند.
  7. ثبت رفتار بازدید كننده و هدف‌یابی پویا
  8. قابلیت انعطاف با شرایط بازدید كننده یا پارامتریك بودن وب‌گاه و قابلیت سفارشی سازی با توجه به نیاز کاربر
  9. امکان استفاده از پرسش نامه در وب‌گاه

۳-۲-۷- راه‌کارهای مربوط به بالارفتن رتبه وب‌گاه در موتورهای جستجو به طور خاص گوگل

  1. ثبت نام وب‌گاه در موتورهاي جستجو.
  2. بررسي وب‌گاه‌هاي پربيننده و مرتبط با سايت جهت درخواست لينك به وب‌گاه
  3. بررسي عناوين (title ) صفحه‌ها و تعیین عنوان مناسب برای هر صفحه
  4. افزايش تعداد پیوندهاي موجود در وب‌گاه به وب‌گاه‌هاي ديگر
  5. تهیه نقشه وب‌گاه (sitemap)
  6. انتخاب كلمات كلیدی مناسب
  7. فعال کردن short url یا آدرس ثابت بجای آدرس پویا
  8. تنظیم robotic.txt


۳-۲-۸- جنبه های فنی

  1. قابلیت دسترسی وب‌گاه با سرعت مناسب و در تمام اوقات شبانه روز
  2. سازگاری کامل خروجي صفحات از لحاظ فنی با مرورگرها و سیستم عاملهای متفاوت رایج دردنیا
  3. راحتی و سهولت در استفاده و مدیریت وب‌گاه
  4. سازگاری با موتورهای جستجو
  5. وجود سیستم پشتیبان‌گیری از اطلاعات وب‌گاه بطوریکه در صورت وجود مشکل در کمترین زمان ممکن قابل بازیابی باشد.
  6. پاسخگویی و رفع عیوب برنامه‌های مرتبط با وب‌گاه
  7. توسعه و بهبود عملکرد وب‌گاه با افزودن ماژول‌های سفارشی
  8. ارتقای سخت افزار، سیستم عامل و سرویسها و نرم افزارهای استفاده شده جهت افزایش کارایی و امنیت وب‌گاه


۳-۲-۹- امنیت وب‌گاه:

  1. رعایت تمام نکات امنیتی در کد نویسی ماژولها و ارتقای سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با وب‌گاه
  2. انتخاب کلمات عبور مناسب و جلوگیری از انتخاب کلمات عبور ضعیف
  3. استفاده از قفل سخت‌افزاری جهت مدیریت بخش‌های پرمخاطره
  4. استفاده از سامانه ثبت عملکرد کاربران (log) جهت ردگیری عملیات کاربر
  5. ارتقای سیستم عامل، کلیه سرویسها و نرم‌افزارهای استفاده شده و نصب بسته‌های امنیتی اعلام شده.


۳-۳- ارکان وب‌گاه


به‌ لحاظ‌ ساختار تشكيلاتي‌، وب‌گاه بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد دارای ارکان زیر است‌:
  • صاحب‌ امتياز وب‌گاه (بسیج اساتید دانشگاه‌ فردوسي‌ مشهد)
  • شورای فرهنگی (بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد)
  • مدير مسئول وب‌گاه
  • شورای دبیران
  • رابطان خبری
  • اعضای وب‌گاه


۳-۴- شرح وظایف و نحوه‌ی انتخاب ارکان


صاحب‌امتیاز
  • پیشنهاد تاسیس و یا انحلال وب‌گاه
  • تعیین سیاست‌ها و اهداف کلان وب‌گاه
  • صدور حکم انتصاب ارکان وب‌گاه
  • پیگیری تأمین نیازمندی‌ها(هزینه‌ها، ابزار، نیروی انسانی و ... )مربوط
  • تایید نظام‌نامه مدیریت خدمات فضای مجازی
شورای فرهنگی
  • پیشنهاد و معرفی مدیر مسئول به صاحب امتیاز
  • تدوین و بررسی نظام‌نامه مدیریت خدمات فضای مجازی و پیشنهاد آن به صاحب امتیاز
  • تدوین برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر سیاست‌ها و اهداف کلان و ابلاغ به مدیر مسئول
مدیر مسئول
  • عهده‌داری مسئولیت حقوقي وب‌گاه و پاسخگويي ‌در مقابل‌ قوانین مربوط
  • مدیریت و اجراي صحیح‌ برنامه‌های ابلاغ شده از سوي‌ صاحب‌ امتياز و شورای فرهنگی بسیج اساتید
  • نظارت‌ بر حسن انجام کار در امور محوله مطابق با مصوبات مندرج در نظام‌نامه وب‌گاه
  • تنظيم‌ بودجه‌ سالانه‌ وب‌گاه و پیشنهاد به صاحب‌امتیاز
  • پیشنهاد اعضای شورای دبیران به شورای فرهنگی
  • ارجاع کار، نظارت و تعامل با اعضای شورای دبیران و سایر ارکان وب‌گاه
  • تهیه گزارشات مورد نیاز از عملکرد اعضاء
  • مدیریت جلسات شورای دبیران
  • تنظيم‌ دستور جلسات‌ و دعوت‌ از اعضاء براي‌ تشكيل‌ جلسات‌؛
  • اداره‌ جلسات‌ و تنظيم‌ صورتجلسات‌ مربوط؛
  • پيگيري‌ امور براي‌ انجام‌ مصوبات‌ شورای دبیران و نظارت‌ بر حسن‌ اجراي‌ آنها؛
  • تهیه گزارش از اجرای مصوبات جلسه و ارایه آن در جلسه بعدی به اعضای شورای دبیران؛
  • مدير مسئول وب‌گاه‌، به‌ پيشنهاد شورای فرهنگی بسیج اساتید و تایید و تصویب صاحب‌ امتياز و با توجه‌ به‌ مسئوليت‌هاي‌ مندرج‌ در قوانین فضای مجازی‌، به مدت دو سال منصوب‌ و انجام‌ وظيفه‌ مي‌نمايد.
  • تبصره‌: در صورت‌ استعفاي‌ مدير مسئول، شوراي‌ فرهنگی بسیج اساتید موظف‌ است‌ حداكثر ظرف‌ مدت‌ يك‌ ماه‌ مدير مسئول‌ جديد را انتخاب‌ و جهت‌ اقدامات‌ بعدي‌ معرفي‌ نمايد. در طول این مدت یکی از اعضای شورای فرهنگی به انتخاب اعضاء مسئولیت را به عهده خواهد داشت.
شورای دبیران
  • اعضای شورای دبیران عبارتند از
    • دبیر بخش نقد، تحلیل و بررسی
    • دبیر بخش مناسبت‌ها
    • دبیر اخبار
    • دبیر حلقه‌های صالحین
    • دبیر حلقه‌های علمی
    • دبیر امور فنی
    • دبیر امور هنری
    • دیبر امور ویراستاری
    تولید و تامین محتوای وب‌گاه مطابق با سیاست‌های ابلاغی
  • اجرای برنامه‌های محوله
  • حضور مستمر و منظم در جلسات شورای دبیران
  • پیشنهاد و معرفی رابطان خبری به شورای فرهنگی
  • كنترل وب‌گاه و صحت عملکرد آن
  • نظارت بر اجرای صحیح بندهای ۴-۱ تا ۴-۹
  • تعامل لازم با عضو رابط شورای دبیران با مرکز اطلاعات، آمار و امور رایانه‌ای دانشگاه
  • مسئول اجرای تصمیمات اتخاذ شده و کارهای ارجاع داده شده از طرف مدیر مسئول
رابطان خبری
  • اعضای مورد تایید شورای دبیران که وظیفه ارسال خبر از واحدها و دانشکده ها به وب‌گاه بسیج اساتید را برعهده دارند.
  • حضور مستمر و منظم در جلسات
    • --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      [۱]. http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=۱۹۲۷۲
      [۲]. صحیفه نور جلد ۸ ص ۱۴۱
      [۳]. http://www.leader.ir/langs/fa/?p=contentShow&id=۶۹۳۰
      [۴].انتقال حس پدیده‌ها آنگونه که ادراک می‌شوند نه آن سان که دانسته می‌شوند. با استفاده از روش افزودن بر دشواری و زمان فرآیند ادراک.