امروز :
دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶

header2 Venus

آیین‌نامه تشکیل و هدایت حلقه‌های علمی

pdf iconدریافت فابل PDF

قال رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله): سَائِلِ الْعُلَمَاءَ وَ خَالِطِ الْحُكَمَاءَ وَ جَالِسِ الْكُبَرَاء
از علماء بپرس، و با حكماء حشر و نشر داشته باش، و با بزرگان همنشين باش‏
آيين نامه تشكيل و هدايت حلقه‌هاي علمي
(ویرایش 910510)

مقدمه :
نظام اسلامی پس از تثبیت مقتدرانه ، اکنون در مرحله تشکیل الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت قرار گرفته است .
شرط تبدیل ایران اسلامی به یک قدرت بین المللی ، حصول مرکزیت علمی جهانی است که این مهم بدون تحقق دانشگاه اسلامی امکان پذیر نخواهد بود .
از جمله برنامه های راهبردی پنج ساله مصوب سازمان بسیج اساتید برای دست یابی به دانشگاه اسلامی ، تشکیل حلقه های علمی استاد محور ، مرکب از یک استاد فرهیخته متعهد و تعدادی از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی می باشد .
و در واقع حلقه¬هاي علمي فرصتي است مناسب براي :
الف) مجالست وگفتگو با بزرگان علم و معرفت و كسب دانش معنوي و رفع ابهامات عقيدتي
ب) يادگيري تكميلي مباحث تخصصي و دريافت پاسخ سوالات علمي ، عقيدتي ، فرهنگي و ....
ج ) تسریع در وقوع جنبش نرم افزاری و تحول علمی
د ) كسب تجربه متخصصان و صاحبنظران علم و صنعت و مهيا شدن براي خدمت به جامعه
و )کادر سازی و تامین نیروی انسانی متخصص برای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی وصنعتی کشور
تا انشاالله از این طریق منویات ولی امر مسلمین در تحقق دانشگاه اسلامی عملیاتی گردد.

بخشي از رهنمود‌هاي ولی امر مسلمين امام خامنه‌ای
خدمت به كشور از راههاى مختلفى ممكن است؛ يكى از بهترين راههايش خدمت به كشور از راه علم است. علم مايه‌ى اقتدار ملى، مايه‌ى قدرت كشور، مايه‌ى ثروت كشور و مايه‌ى سربلندى هر كشورى است.
فرقِ كشورهايى كه مى‌توانند سرنوشت خود و بلكه بخشى از دنيا را به دست بگيرند، با آن كشورهايى كه مثل پر كاهى در امواج سياستهاى جهانى به اين طرف و آن طرف مى‌روند، در همين است. كليد اصلى هم علم و بر اثر علم، فناورى است.2
اين پيشرفت علمى بايستى با خودباورى ،اميد به موفقيت و حركت جهادگونه همراه باشد.
ما باید به خصال ملى خودمان، به امكانات ملى خودمان، به ذخائر فرهنگى خودمان، يك اعتماد به نفس ملى داشته باشيم اين حالت می بايست در يكايك جوان‌هاى ما بروز پيدا كند.3
محيط دانشگاه به‌طور طبيعى، محيط شادابى، نوگرايى، نوآورى و نوزايى است. محيط دانشگاه، محيط باليدن شخصيتها، جوشيدن استعدادها و بروز و ظهور نقاط درخشانِ پنهان در شخصيت انسان است. همچنين دانشگاه، محيط صفا و خلوص و حقيقت‌جويى هم هست؛ چون مجموعه، جوان است.4
در دانشگاه اسلامى علم، با دين، و تلاشگرى با اخلاق، و تضارب افكار با سعه‌ى صدر و تنوع رشته‌ها با وحدت هدف، و كار سياسى با سلامت نفس، تعمق و ژرف‌نگرى با سرعت عمل، و خلاصه دنيا با آخرت همراه است. 5
در تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، ممكن است تشكیل دهها جلسه و ایجاد دهها حلقه علمی و فكری در دانشگاهها و حوزه ها ضروری باشد، بهرحال این «راه آغاز شده» با استفاده از همه ظرفیت نخبگانی كشور ادامه یابد تا انشاءالله به نقطه مطلوب برسد.6
باید تصمیم‌های مهم كشور را در حلقه‌های علمی سامان داد تا بر اساس آنها مسئولان كشور تصمیم‌های اساسی را اتخاذ كنند1
تأكيد و تكيه بنده اين است كه اساتيد محترم، به عنوان پرچمداران علم در كشور، در برهه كنونى خودشان را واقعاً مسؤول بدانند. با دانشجو فراتر از درس كار كنيد - با او ارتباط برقرار كنيد؛ او را وادار به كار كنيد و زمينه‌هاى تحقيقى را با او در ميان بگذاريد - ثانياً مذاكره علمى هم بين استاد و دانشجو مطلب بسيار مهمّى است.2
يك نكته‌ى ديگر كه اشاره‌اى هم در صحبتهاى آقايان بود، مسئله‌ى ملاك ارتقاء اعضاى هيئتهاى علمى است. اين ملاكها چيست؟ خوب، حالا مقاله و مجلات آى.اس.آى و اينها، همه حرفهاى خوب و درستى است؛ ليكن اينها تنها ملاك نباشد. حالا خود اين مقالات درج‌شده‌ى در مجلات آى.سى.آى هم هميشه ملاك نيست. آن‌چنان كه اهل فن و افراد مطلع به بنده گزارش ميدهند، اينها سطوح مختلفى دارد و آن‌چنان نيست كه صرف اين معنا يك ملاك دائمى به حساب بيايد؛ ليكن ملاكهاى ديگرى هم وجود دارد: مثلاً فرض كنيد پرورش دانشجو. استادى كه در دانشجوپرورى و شاگردپرورى و به ثمر رساندن شاگرد، از خودش يك كار درخشانى نشان ميدهد، يا نظر نوى در مسائل علمى و دانشگاهى ابراز ميكند؛ ملاكِ ارتقاء است. اين ملاكهاى گوناگون را مى‌شود تدوين كرد و ملاك ارتقاء اعضاى هيئتهاى علمى قرار داد.3
در دانشگاه پرورش انسانِ در تراز شهيد چمران لازم است؛ اين را لازم داريم. خب پس استاد بسيجى ميداند در دانشگاه بايست چه كار كند؛ اين حضور دائم، اين حضور بجا و بهنگام، اين حضور مخلصانه و مجاهدانه براى استاد بسيجى به اين معناهاست كه گفته شد. و استاد خيلى نقش دارد. نقش استاد در محيطهاى آموزشى نقش بسيار برجسته و مهمى است. استاد فقط آموزنده‌ى دانش
نيست؛ بلكه منش استاد و روش استاد ميتواند مربى باشد؛ استاد، تربيت كننده است.
اساتيد بسيجى ميتوانند در دل دانشجويان و در فضاى ذهن آنها يك حضور معنوى و هدايتگر و
آرامش‌بخش داشته باشند. نقش مهمِ ايجاد بصيرت - هم در خود مجموعه، هم در مجموعه‌ى
مخاطب شما كه دانشجويان هستند - يكى از كارهاى بسيار مهم است.4

 

1-حلقه علمی


1-1 – تعريف :
مجمعی است شامل حداقل يک عضو هیئت علمی بسیجی که فرهیخته و دارای مقبولیت باشد و تعدادی دانشجوی مقاطع مختلف تحصيلي که در راستای کمک به گسترش آموزش ، توليد و مديريت علم وارتقاء بصيرت اعضاء با تأکيد بر فرهنگ اسلامي وبسيجي توسط بسیج اساتید دانشگاه و تحت حمایت یکی از پژوهشکده های بسیج اساتید تشکيل مي-گردد.
نكته - تعداد دانشجويان هر حلقه علمي حداقل 4 نفر و حداکثر 20 نفر مي¬باشند.

1-2- موضوع فعالیت :
حلقه های علمی در موضوعات ذیل تشکیل می گردند .
1 – موضوعات ارائه شده توسط سازمان یا پژوهشکده های بسیج اساتید
2- در يك موضوع تخصصي ترجیحا بين رشته اي و یا در زمینه فعاليت يك نهاد تحقيقاتي ، سازمان کشوری یا محلي به پیشنهاد استاد و موافقت شورای حلقه های علمی دانشگاه

1-3 - اهداف :
تقويت و تعامل علمي و فکري در موضوعات تخصصي بين اساتيد و دانشجويان در راستاي تحقق جهاد علمي
تقويت بنيه علمي و اعتقادي و پرورش مهارت هاي فردي و اجتماعي دانشجويان
شناسايي و پرورش استعدادهاي خلاق و هدايت نخبگان به سمت رفع نيازهاي تخصصي
استعداديابي و کمک به پرورش دانشجويان تحصيلات تکميلي براي کسب قابليت هاي علمي و معرفتي بعنوان پژوهشگران و اعضاي هيات علمي آينده دانشگاهها و تامین مدیران آینده نظام
ايجاد زمينه نقش آفريني در ترويج علم و کمک به ارتقاء سطح آموزش علوم و فناوري در مراکز آموزشي
فراهم نمودن بستر ارتقاء بصيرت و حقيقت جويي
اصلاح رابطه دانشجو – استاد منطبق با اخلاق و آموزه های اسلامی
جهت دهی پایان نامه های تحصیلی دانشجویان به سمت موضوعات کاربردی
ايجاد زمينه خدمت به جامعه و ارتباط بیشتر با صنعت از طريق شناخت و رفع نيازهاي علم و فناوري
ايجاد زمينه خودباوري، مشارکت در ساختن کشور و اميد به موفقيت
کسب مهارتهاي لازم براي حضور در ميدان آموزش با اجراي سمينارهاي علمي توسط دانشجويان تحت نظر اساتيد در مراکز آموزشي

1-4 - اصول وارزشها :
اصل ايثار، تلاش و پايبندي به فرهنگ بسيجي .
اصل رعايت شئونات اخلاقي اسلامي .
اصل داوطلبانه بودن عضويت وهمکاري .
اصل مشارکت و مسئوليت پذيري .
اصل آزادي بيان عقايد و نظرات .
اصل عدالت، مساوات دربهره¬مندي از امکانات .
اصل تمرين پيروي از رهبري ومديريت حلقه¬ها .
اصل نظم وانضباط درکارها .
اصل ساده زيستي، زهد، مولد بودن .
اصل پاسخگويي (به نيازها درقبال صرف منابع )

1-5- گروه¬هاي هدف
1 - دانشجويان، به ويژه دانشجويان بسيجي، دانشجويان نخبه، دانشجويان تحصيلات تکميلي در مقطع دکتري
2 - اساتيد دانشگاه
3- صاحب¬ نظران ، دبيران ، مديران صنعتي و علاقمندان موضوع تخصصي
4- كارشناسان دانشگاه متناسب با زمینه تخصصی حلقه

1-6- ترکیب يک حلقه علمي
هر حلقه علمی دارای ترکیب زیر می باشد .
1-مسئول
2-اعضاء (دانشجويي ، افتخاري)
3-دبير (پشتيبان)
نکته 1 : مسئول حلقه علمی یک استاد فرهیخته بسیجی، عضو هیات علمی و دارای مقبولیت ترجیحا با مرتبه استاد یار به بالا می باشد که با دعوت مدیر حلقه های علمی دانشگاه یک حلقه علمی در رشته تخصصی خود تشکیل می دهد .
نکته 2 - اعضاي دانشجویی حلقه شامل دانشجویان دانشگاه بالاخص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می باشند که علاقمندند در موضوع حلقه در جلسات تخصصی برگزار شده توسط استاد و بازدید های علمی و برنامه های متنوع حلقه شرکت نمایند
نکته 3 - اعضاي افتخاري حلقه شامل كارشناسان دانشگاه مرتبط با موضوع تخصصی حلقه ، صاحبنظران ، متخصصان صنعت و مسئولان سازمانها و ديگر افراد علاقمند مي باشند که از طرف مسئول حلقه دعوت می شوند.
نکته 3: دبير حلقه ترجیحا یکی از اعضای بسیج دانشجویی عضو حلقه و در صورت عدم عضویت یکی از اعضای جلسه می باشد که توسط مسئول حلقه انتخاب مي شود .

1-7-وظایف و اختیارات اعضا:
وظایف و اختیارات اعضای حلقه علمی به شرح ذیل می باشد .

الف – وظایف و اختیارات مسئول حلقه :
برنامه ريزي محتوايي براي جلسات حلقه علمي در هر ترم تحصيلي و سالانه
تعيين زمان و مكان تشكيل جلسات حلقه هاي علمي
تشکيل جلسات حلقه علمي هر ترم حداقل 2 بار (ترجيحاً هر دو هفته يک بار)
اداره جلسات بر اساس مشارکت جمعي همه اعضاء
ایجاد انگیزه خدمت به کشور با کسب علم و فناوری
ايجاد توانمندي در دانشجويان مستعد جهت ارائه سمينار های علمي نسبت به موضوع تخصصي در جلسه حلقه و در مراکز آموزشي
همکاری جهت دعوت ازمسئولين مرتبط متناسب با موضوع تخصصي جهت حضوردر جلسات حلقه علمي
همکاری جهت مجالست با علما دینی جهت ارتقا بصیرت و رفع ابهامات عقیدتی اعضا
شناخت نیازهای کشور در موضوع تخصصی و هدایت و تشویق اعضا به ارائه ایده های علمی جهت رفع آن
همکاری در برگزاري سمينار هاي دانشجويان عضو حلقه علمی در مراکز آموزشي
همکاري در برگزاري بازديدهاي علمي
پيگيري شرکت اعضا در کنفرانس هاي علمي
مشارکت در برگزاري کارگاه¬هاي علمي در سطح دانشگاه
ارائه گزارش جلسات حلقه علمي به مدير حلقه هاي علمي دانشگاه
پیشنهاد لغو عضویت عضو و دلیل آن به مدیر حلقه های علمی
نظارت بر درج اطلاعات جلسه در سيستم اطلاع رساني سازمان بسيج اساتيد پس از هر جلسه
فعال نمودن اعضا جهت تولید محتوی برای سايت حلقه علمي در سيستم اطلاع رساني بسيج اساتيد
ارائه پيشنهاد و انتقاد به منظور رفع نواقص و ارتقا کيفيت برگزاري جلسات حلقه علمي
نكته : به جهت اينكه كادرسازي (مدیریتی و فنی ) از اهداف مهم تشكيل حلقه هاي علمي مي باشد،مسئول حلقه سعي نمايد دانشجويان مستعد و خلاق ، بیشتر جذب حلقه علمي شوند .

ب- وظایف دبیر حلقه :
دبیر حلقه در هماهنگي امور و برگزاري جلسات با مسئول حلقه همكاري مي نمايد .
دبیر حلقه در نگارش صورت جلسات و انتشار آن در وب سایت سازمان بسیج اساتید پس از پایان هر جلسه همکاری می نماید .

ج- وظایف اعضای دانشجویی حلقه :
دانشجويان علاقمند مي¬توانند به عنوان اعضاي دانشجويي ، عضو يک يا چند حلقه علمي شوند.
اعضای دانشجو در رعایت نظم حضور در جلسات و مشارکت در فعالیت های حلقه همکاری می نمایند .
دانشجویان در انجام فعالیت های محوله از طرف مسئول حلقه سعی و تلاش کافی انجام می دهند .

د-وظایف اعضای افتخاری حلقه :
پشتیبانی و حمایت از حلقه و اهداف آن
سعی و تلاش جهت ارتباط بین حلقه و صنعت مرتبط
ارائه تجربه ها ی ارزشمند و مشاوره تخصصی به اعضای حلقه


2-مدیرحلقه های علمی دانشگاه

2-1-تعریف :
مدير حلقه هاي علمي دانشگاه ، یکی از اعضای شورای بسیج اساتید ترجیحا معاون پژوهشی کانون بسیج اساتید دانشگاه می باشد که به پیشنهاد مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه و با حکم مسئول مرکز بسیج اساتید استان منصوب می گردد ،
نکته : در صورتی که در دانشگاه پژوهشکده ، مرکز فرهنگی بسیج اساتید و یا خانه آموزش علوم و فناوری ایجاد شده باشد مسئول آن ، مدیر حلقه های علمی دانشگاه خواهد بود .

2-2-وظایف و اختیارات :

جلب همکاري مسئولين دانشگاه در اجراي طرح حلقه هاي علمي
جلب همکاري و دعوت از اساتيد بسيجي در تشکيل حلقه هاي علمي مرتبط با تخصص خود.
هماهنگي در امور تشکيل جلسات حلقه هاي علمي
هماهنگی در برگزاری بازدید های علمی
پیگیری مجالست با صاحبنظران دینی و معنوی جهت بهر ه مندی اعضا
هماهنگی با مراکز آموزشی برای همکاری در اجرای سمینارهای علمی اعضا در آن مراکز
پيگيري جلب همكاري مسئولين علمي ، فرهنگي و صنعتي با حلقه هاي علمي
ايجاد سايت هاي علمي براي حلقه هاي علمي در سيستم اطلاع رساني با همکاري اعضا
پيگيري امور اجرايي تشکيل جلسات حلقه علمي
همکاري در تشکيل شوراي حلقه علمي دانشگاه
پیشنهاد تایید موضوعات حلقه های علمی به شورا
دريافت و ارسال صورتجلسات حلقه هاي علمي.
ارائه اطلاعات از طريق سيستم هاي اطلاع رساني
ارائه پیشنهاد تخصیص بودجه به هر یک از حلقه های علمی به شورای حلقه های علمی
ارائه پیشنهاد لغو ادامه فعالیت حلقه با دلایل آن به شورا
تایید سند های هزینه ای حلقه های علمی
ارائه گزارش فعالیت حلقه های علمی به شورای حلقه های علمی


3-شورای حلقه های علمی دانشگاه

3-1- تعریف :
اين شورا ،جهت راه اندازی ، پشتيباني ، حمايت و نظارت بر حلقه هاي علمي در سطح دانشگاه تشكيل مي گردد .
3-2- ترکیب :
افراد ذيل اعضاي شوراي حلقه هاي علمي دانشگاه هستند
1-مسئول كانون بسيج اساتيددانشگاه (مسئول شورا)
2-مسئول نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه
3- رئيس دانشگاه
4- مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه (دبير شورا)
5- مسئول علمی بسيج دانشجويي دانشگاه
6- مدير حلقه هاي علمي دانشگاه (جانشین مسئول شورا)
7- پنج نفر از مسئولين حلقه هاي علمي( اساتید دانشگاه) در حوزه های مختلف علمی به انتخاب مسئول کانون
نکته 1 : جلسات این شورا در هر ترم تحصيلي حد اقل 2 بار تشکيل می گردد .

3-3- وظایف و اختیارات :
بررسی گزارش حلقه های علمی دانشگاه
هماهنگی بخشهای مختلف دانشگاه در حمایت از حلقه های علمی
تایید مسئولین حلقه های علمی
لغو فعالیت حلقه علمی
تایید اختصاص بودجه های حلقه های علمی

 


4- مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه

4-1-وظايف و اختیارات :
مسئول مانون بسيج اساتيد دانشگاه ، کليه وظايف مدير حلقه علمي را در سطح دانشگاه بعهده دارد به علاوه بر اجراي وظايف ذيل نيز تاکيد مي گردد .
تشکيل شوراي حلقه علمي دانشگاه
جلب همکاري مسئولين دانشگاه در اجراي طرح حلقه هاي علمي
جلب همکاري اساتيد بسيجي در تشکيل حلقه هاي علمي مرتبط با تخصص خود
ايجاد فضاي الكترونيكي براي حلقه هاي علمي
هماهنگی با مراکز علمی و صنعتی برای بازدید های علمی اعضای حلقه ها
هماهنگی بهره مندی از مجالست با علما دینی و معنوی
هماهنگی اجرای سمینارهای اعضا در مراکز آموزشی
پيگيري ثبت نام اوليه دانشجويان با ساده ترين شيوه مثلا پيامك
پيگيري امور تشکيل جلسات حلقه هاي علمي
پي گيري تهيه گزارش فعاليت حلقه هاي علمي دانشگاه از طريق مدير حلقه
دريافت و ارسال صورتجلسات حلقه هاي علمي به بسيج استان و سازمان از طريق پرتال
ارائه اطلاعات از طريق سيستم هاي اطلاع رساني.
هماهنگي تشکيل جلسات حلقه ها و ايجاد زمينه هاي ارتباط بين اعضاي حلقه ها
بهره بندي از سيستم هاي اطلاع رساني براي تبليغات محيطي
نظارت بر اجراي قوانين ، ضوابط و ارائه گزارش به مسئول استان
تشريح کامل ابلاغيه ها ، بخشنامه ها و نامه هاي سازمان به مسئولان و اعضاي حلقه ها
نظارت بر کيفيت برگزاري جلسات حلقه هاي علمي
ايجاد بايگاني کامل از گزارش حلقه هاي علمي
ايجاد بايگاني کامل از اسناد هزينه هاي صرف شده
رسيدگي پيوسته به امور اداري و مالي ، تامين امکانات و شرايط مورد نياز فعاليت حلقه ها
تحليل و بررسي ماهانه اوضاع حلقه ها و ارسال گزارش همزمان آن به سازمان و مرکز استان

 


5- مدیرحلقه های علمی استان

5-1-تعریف :
مدير حلقه هاي علمي استان ، یکی از مسئولین پژوهشکده بسیج اساتید استان می باشد و در صورت عدم ایجاد یکی از اعضای شورای بسیج اساتید استان ترجیحا معاون پژوهشی می باشد که به پیشنهاد مسئول بسیج اساتید استان و با حکم مسئول سازمان بسیج اساتید منصوب می گردد ،

5-2-وظایف و اختیارات :
جلب همکاري مسئولين دانشگاهها در اجراي طرح حلقه هاي علمي
برگزاری جلسات توجيهي براي جلب همکاري اساتيد بسيجي استان در تشکيل حلقه هاي علمي مرتبط با تخصص خود.
پیگیری انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی و صنعتی برای بازدید های علمی اعضای حلقه ها
هماهنگی و ساماندهی نحوه بهره مندی اعضای حلقه ها از مجالست با علما دینی و معنوی
پیگیری انعقاد تفاهم نامه جهت اجرای سمینارهای علمی اعضا در مراکز آموزشی
بررسی نظارت بر فعالیت حلقه های علمی در فضای سایبر و حقیقی
پي گيري تهيه گزارش فعاليت حلقه هاي علمي دانشگاه از طريق مدير حلقه
همکاري در تشکيل شوراي حلقه علمي استان
ايجاد سايت هاي تخصصي براي حلقه هاي علمي در سيستم اطلاع رساني
ارائه گزارش پيوسته از روند اجراي برنامه به مسئول بسيج اساتيد استان
بهره بندي از سيستم هاي اطلاع رساني براي تبليغات در سطح استان
نظارت بر اجراي قوانين ، ضوابط و ارائه گزارش به مسئول بسيج اساتيد استان
تشريح کامل ابلاغيه ها ، بخشنامه ها
رسيدگي پيوسته به امور اداري و مالي ايجاد بايگاني کامل از گزارش حلقه هاي علمي
ايجاد بايگاني کامل از اسناد هزينه هاي صرف شده

 

6-شورای حلقه های علمی استان
6-1- تعریف :
اين شورا جهت سياست گذاري ، هدايت و نظارت بر شوراهاي حلقه هاي علمي دانشگاهها ی استان در پژوهشکده بسیج اساتید استان تشکيل مي گردد.
6-2- ترکیب :
افراد ذيل اعضاي شوراي حلقه هاي علمي استان مي باشند .
مسئول بسيج اساتيد استان ( مسئول شورا )
روسای پژوهشکده های بسیج اساتید استان
نماينده نهاد مقام معظم رهبري در استان
مسئول بسيج دانشجويي استان
دو نفر از مسئولين کانون هاي بسيج اساتيد برتر استان
دو نفر از مسئولين حلقه هاي علمي برتر استان
پنج نفر از مديران حلقه هاي علمي برتر دانشگاههای استان
مدير حلقه هاي علمي در استان (جانشین مسئول شورا )
مسئول بسیج دانشجویی ( دبیر شورا )
نکته 1: جلسات اين شورا در هر ترم تحصيلي حد اقل 1 بار تشکيل می گردد .

6-3- وظایف و اختیارات :
هماهنگی ، هدایت و نظارت بر حلقه های علمی
بررسی گزارش حلقه های علمی استان
تایید اختصاص بودجه های حلقه های علمی
هماهنگی مسئولین در ارتقا کیفیت حلقه های علمی

 

7-مسئول مرکز بسیج اساتید استان
7-1-وظايف و اختیارات :
مسئول بسيج اساتيد استان ، کليه وظايف مدير حلقه هاي علمي استان را بعهده دارد به علاوه بر اجراي وظايف ذيل نيز تاکيد مي گردد
تعيين مدير حلقه هاي علمي استان با تایید سازمان بسیج اساتید
تشكيل شوراي حلقه هاي علمي استان
جلب همکاري مسئولين دانشگاهها در اجراي طرح حلقه هاي علمي
تشکيل جلسات توجيهي براي جلب همکاري اساتيد بسيجي درتشکيل حلقه هاي علمي مرتبط با تخصص خود.
انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی و صنعتی برای بازدید های علمی اعضای حلقه ها
هماهنگی با علما دینی و معنوی جهت بهره مندی اعضای حلقه ها از مجالست با آنها
انعقاد تفاهم نامه جهت اجرای سمینارهای علمی اعضا در مراکز آموزشی
نظارت بر فعالیت حلقه های علمی در فضای سایبر و حقیقی
پي گيري تهيه گزارش فعاليت حلقه هاي علمي دانشگاه ها از طريق مدير حلقه های علمی استان
دريافت و ارسال صورتجلسات حلقه هاي علمي.
ارائه اطلاعات از طريق سيستم هاي اطلاع رساني.
تشريح کامل ابلاغيه ها ، بخشنامه ها و نامه هاي سازمان
رسيدگي پيوسته به امور اداري و مالي ، تامين امکانات و شرايط مورد نياز فعاليت حلقه ها و مديران
ايجاد بايگاني کامل از حلقه هاي تشکيل شده وگزارش فعاليت هاي آنها
ايجاد بايگاني کامل از هزينه هاي صرف شده
تحليل و بررسي ماهيانه فعاليت حلقه ها و ارسال گزارش بررسي ها به سازمان مرکزي
اجراي برنامه هاي دقيق نظارتي ،بازرسي و ارزشيابي هاي تخصصي
اتخاذ شيوه هاي تشويقي معنوي و مادي بر اساس گزارش ارسالي نسبت به عملکرد هر کانون بسيج اساتيد

8 - مسئول معاونت حلقه های علمی سازمان

8-1 تعریف :
معاون حلقه های علمی سازمان یکی از اعضای هیات علمی دانشگاهها می باشد که با حکم مسئول سازمان منصوب می گردد .

8-2- وظايف و اختیارات :
نظارت بر فعالیت مسئولين مراكز بسيج اساتيد هماهنگی جهت اختصاص حمایت های لازم به حلقه های علمی استانها بر اساس کیفیت و کمیت فعالیت استانها
انعقاد قرارداد جهت پشتیبانی از بازدید های علمی حلقه ها در استانها
هماهنگی جهت همکاری مسئولان سازمانهای علمی و تحقیقاتی با حلقه های علمی
هماهنگی جهت جلب همکاری صاحبنظران دینی و معنوی با حلقه های علمی
تدوین آیین نامه ها و پیشنهاد ساختارهای لازم برای گسترش حمایت از فعالیت و هدایت حلقه های علمی
ایجاد فضای تبادل اطلاعات علمی در فضای سایبر بین حلقه های علمی در موضوعات تخصصی
همکاری در تشکیل شورای حلقه های علمی سازمان
تشکیل و ساماندهی بانک اطلاعات تخصصی نیروی انسانی حلقه های علمی کشور
ایجاد ارتباط مسئولان صنایع و سازمانها با حلقه های علمی در راستای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت.

9-شورای حلقه های علمی سازمان

9-1- تعریف :
اين شورا جهت سياست گذاري ، هدايت و نظارت بر شوراهاي حلقه هاي علمي استانها در سطح کشور تشکيل مي گردد
9-2- ترکیب :

افراد ذيل اعضاي شوراي حلقه هاي علمي کشور مي باشند .
مسئول بسيج اساتيد کشور ( مسئول شورا )
روسای پژوهشگاهها بسیج اساتید در استانها
نماينده نهاد مقام معظم رهبري در کشور
مسئول سازمان بسيج دانشجويي در کشور
مسئول بسیج فرهنگیان
مسئول بسیج حقوق دانان
مسئول بسیج پزشکی
رئیس سازمان علمی ، پژوهشی و فناوری بسیج
معاون پژوهشی وزیر علوم
دو نفر از مسئولين مراکز بسيج اساتيد استان به انتخاب مسئول سازمان بسیج اساتید
دو نفر از مسئولين حلقه هاي علمي برتر
دو نفر از مديران حلقه هاي علمي برتر
مسئول معاونت حلقه هاي علمي سازمان بسیج اساتید (دبير شورا )
نکته 1: جلسات اين شورا در هر سال تحصيلي حد اقل 1 بار تشکيل می گردد .

9-3-وظایف و اختیارات :
تصویب بودجه سالانه حلقه های علمی
بررسی عملکرد حلقه های علمی در کشور
ایجاد زمینه حمایت همه جانبه از حلقه های علمی


10- نظارت و ارزيابي
برنامه هاي نظارت و ارزشيابي مراكز استانها و كانونها به صورت فصلي ، ترمي و سالانه اجرا می شود .
لازم است كليه مراكز استانها، كانونها و حلقه ها آمادگي همکاری در این زمینه را داشته باشند.
نكته 1 : در فرايند اين نظارتها ، برنامه اجراي حلقه هاي علمي در مراكز استانها ارزيابي شده و استانهاي موفق تر تعيين مي گردند .
نكته 2 : معيارهاي ارزيابي حلقه هاي علمي در مراكز استانها، متناسب با تعداد حلقه هاي علمي ، تعداد صورت جلسات تخصصي ارسالي ، همکاري مناسب در فضاي الکترونيکي ، تعداد بازديد هاي علمي حلقه ، تعداد سمینار های برگزار شده اعضا ،ارائه به موقع گزارش های نوبه ای ، کیفیت بایگانی اسناد ، نظر سنجي الکترونيکي از اعضاي حلقه و موارد دستورالعمل ارزيابي مي باشد .
نکته3 : مسئولين مراکز بسيج در استانها و مديران حلقه هاي علمي در استانها و کانونهای بسیج اساتید در ارائه گزارش هاي نوبه اي همکاري خواهند نمود