توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

عليرضا نجفى سمنانی
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

عليرضا نجفى سمنانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: غلامرضا
  • محل شهادت: حاج عمران
  • سال تولد: 1344
  • نام عملیات: کربلای 2
  • محل تولد: مشهد
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: مهندسی
  • مزار: مشهد بهشت رضا(ع)
  • رشته: مهندسی مکانیک

زندگي نامه دانشجوی شهيد عليرضا نجفى سمنانی

 

 شهيد عليرضا نجفى سمنانی در سال 1344 در خانواده‏اى مذهبى در شهر مشهد ديده به جهان گشود. در سن پنج سالگى پدرش را از دست داد و او تحت سرپرستى مادر فداكارش قرار گرفت. پس از طى دوران ابتدايى و راهنمايى وارد هنرستان صنعتى شهيد بهشتى شد و اين سال ها مصادف با روزهاى پرشور انقلاب بود. قبل از انقلاب در اغلب فعاليت هاى انقلابى و تظاهرات ضد شاه شركت كرد و پس از پيروزى انقلاب نيز درانجمن اسلامى‏هنرستان دركنار دوستانى چون شهيد قندهارى قرار گرفت و فعاليت هاى فرهنگى و بعضاً ورزشى خود را آغاز كرد. در سالهاى 57 و 58 جزو اعضاى تيم شناى خراسان انتخاب شد و دو بار نيز در مسابقات شناى قهرمانى كشور حضور يافت و در سطح كشور، صاحب مقام گرديد.

 در تابستان سال 1360 در مشهد و در يكى از اولين دوره‏هاى آموزشى بسيجيان زير نظر شهيد چراغچى آموزش ديد و پس از يك سال جهت اعزام وارد پادگان گرديد. خودش مى‏گفت: در پادگان وقتى مى‏خواستند ما را براى آموزش اعزام كنند، بچه‏ها را به صف مى‏كردند و افرادى را كه كوچكتر بودند جدا مى‏كردند و من در آن لحظه به خدا متوسل شدم و ذكر «يا رئوف و يا رحيم» را سردادم كه نكند من را از صف بيرون بكشند، و همان توسل باعث شد كه من را نبينند و به خاطر كوچكى جثه‏ام از اعزام محروم نكنند. در سال 1362 به اهواز اعزام شد و در پايان مأموريت سه ماهه‏اش از آن جايى كه موقعيت عمليات پيش نمى‏آمد از آن ها خواسته شد كه يا سه ماه ديگر به كردستان اعزام و يا مرخص شوند. به اين ترتيب با اولين اعزام خود را به عمليات والفجر1 رساند و در همين عمليات مجروح شد و با دست گچ گرفته به مشهد بازگشت.

 وقتى عمليات والفجر3 آغاز شده بود و كمبود نيرو احساس مى‏شد دوباره عليرضا عازم جبهه گرديد و در واحد تخريب شروع به انجام وظيفه كرد. در چهارراه خندق براى دومين بار مجروح شد و دست چپش تركش خورد. به دنبال اين جراحت تا پايان سال 1364 در مشهد ماندگار شد و دستش را نيز دو بار عمل كردند. در اسفند ماه سال 1364 وارد تيپ ويژه شهدا شد و با همان تيپ در يك عمليات ويژه بود كه به علت اصابت تركش نارنجك و تير مستقيمى به شانه‏اش، باهلى‏كوپتر به باختران اعزام شد ولى با همان لباس از بيمارستان فرار كرد و به جبهه بازگشت. در عين مجروحيّت براى اين كه بيكار نباشد، ماشين اوراق را تحويل مى‏گيرد و با ذوق و مهارت فنى‏اش راه اندازى مى‏كند و به عنوان راننده در منطقه فعاليّت مى‏كند. پس از مدتى هم از طرف شهيد بهادرى و هم از طرف لشكر 5 نصر از او دعوت شد. استخاره كرد؛ هر دو خوب بود. قرعه كشيد و آخرين بار با كاروان دهم كربلا در مرداد 1365 عازم شد. و در شب عمليات در حالى كه معبر را باز مى‏كرد با اصابت تيرهاى دشمن به شهادت رسيد. پيكر پاك شهيد مدت 8 ماه و بيست روز درارتفاعات حاج عمران ماند و بعد از بازپس‏گيرى منطقه به دست بسيجيان جان بركف درمشهد مقدس تشييع شد.

 

خواندن 261 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 19 فروردين 1394 ساعت 03:46
  • گالری تصویر
  • ارسال خاطره
  • دانلود پیوست‌ها

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.