توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

محمود زيرباف ‏باشى
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

محمود زيرباف ‏باشى

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: علی
  • محل شهادت: شلمچه
  • سال تولد: 1344
  • محل تولد: اصفهان
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: علوم پایه
  • رشته: شیمی

 

زندگي نامه دانشجوى شهيد محمود زيرباف ‏باشى

 

شهيد محمود زيرباف باشى در سال 1344 در خانواده‏اى مذهبى در شهر اصفهان ديده به جهان گشود. از همان اوان كودكى به نماز و مسجد علاقه مند بود. دوران تحصيل خود را در شهر اصفهان به پايان رساند. قبل از انقلاب به همراه دوستانش در تظاهرات شركت مى‏كرد، در جريان يكى از همين راهپيمايى‏ها، يكى از دوستانش را از دست داد. پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز همچنان به فعاليتهاى خود ادامه داد و مدتى نيز به تحصيل علوم حوزوى مشغول بود. پس از اخذ ديپلم در كنكور سراسرى در رشته شيمى دانشگاه فردوسى مشهد پذيرفته شد.

 او از لحاظ اخلاقى فردى بسيار متواضع و مهربان بود و پدر وى درباره اخلاق نيكويش مى‏گويد: در يكى از روزهاى عيد نوروز كه ما در منزل پذيراى تعدادى میهمان بوديم، شهيد و برادرانش براى خريد مرغ به بازار رفتند و پس از مدتى طولانى كه باعث نگرانى ما شده بود به منزل مراجعت نمودند و وقتى با اعتراض من مواجه شدند كه در اين مدت طولانى فقط دو مرغ خريدارى كرده‏ايد پاسخى ندادند. پس از چندى پدر از ماجرا مطلع مى‏شود كه آنها 13 مرغ خريده بودند و در حال برگشت به خانه شهيد به برادرش مى‏گويد: «بايد عيدى بدهد. بدين طريق درس انفاق و قناعت را به همه ما مى‏آموخت».

 شهيد احترام فوق العاده‏اى براى والدينش قائل بود. با شروع جنگ و اعلام نياز دانشگاه به نيرو جهت ديده‏بانى، شهيد ثبت نام مى‏كند و عازم منطقه مى‏شود و پس از آن طى تماسى از خانواده مى‏خواهد تا چند هفته با او تماس نگيرند. به اين ترتيب مدت 40 روز در جبهه حضور پيدا مى‏كند و روز چهلم كه قرار است ترخيص شود؛ يعنى شب جمعه آخر، شهيد براى ديده‏بانى داوطلب شده، تا صبح به ديده‏بانى مى‏پردازد و سرانجام در تاريخ 02/12/65 در منطقه شلمچه و بر اثر برخورد خمپاره سرش از بدن جدا مى‏شود و به لقاء الله مى‏پيوندد. خانواده كه از رفتن ايشان اطلاع نداشتند، به وسيله نامه از شهادت ايشان مطلع مى‏شوند و پس از شناسايى پيكر شهيد آن را بدون سر دفن مى‏نمايند. پس از چندى استخوانهاى سر شهيد به دستشان مى‏رسد كه آن را نيز در كنار پيكر مبارك شهيد دفن مى‏نمايند.

 

 

خواندن 260 دفعه
  • ارسال خاطره

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.