توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

خاطرات
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

خاطرات (5)

فرآیند معرفی خاطرات و حکایت‌ها

۱- کلیه اعضای محترم وب‌گاه و بازدیدکنندگان محترم می‌توانند با ارایه اطلاعات ذیل نسبت به معرفی خاطره به سردبیر وب‌گاه از طریق آدرس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید اقدام نمایند.
۲- مشخصات نقل کننده خاطره
      ۱-۲  نام خانوادگی و نام (مشخص شود که نام نمایش داده شود یا خیر)
      ۲-۲  تاریخ خاطره
      ۳-۲  عنوان خاطره
      ۴-۲  ارایه متن تایپ شده خاطره
      ۵-۲  ارایه تصاویر و محتوای چندرسانه‌ای مرتبط



با نام و یاد خدای مهربان

با یاد و خاطرۀ 8 سال رشادت و افتخار جوانان این مرز و بوم در دفاع از کیان ایران اسلامی و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و با درود و سلام به روح پر فتوح شهدای انقلاب بهویژه شهدای جنگ تحمیلی
همۀ لحظات و وجب به وجب ناطق جنگی پر از خاطرات تلخ و شیرین بود و بنده فقط به یکی از این خاطرات اشاره مینمایم که شاید خوشحالی و موفقیت در آن برایم از تمام موفقیتهایی که قبل و بعد از آن بهدست آوردم شیرینتر بود و آن زمانی بود که موفق شدم از سد بازرسی جسمانی مبنی بر داشتن شرایط اعزام برآیم.

باسمه تعالي
اول پاييز سال 1359 جنگ شروع شده بود. چند نفر طلبه بوديم همه سطح اول حوزه را مي خوانديم تصميم گرفتيم به جبهه برويم من 16 سالم بود و ريز نقش بودم. اصرار خانواده به نرفتن اثر نكرد به مراكز بسيج مراجعه كرديم؛ گفتند شما خدمت سربازي نرفته ايد؛ كاري از شما ساخته نيست.
دست بردار نبوديم خومان بليط اتوبوس تهران را تهيه كرديم و از نيشابور به تهران و سپس با هزينه خودمان به اهواز رفتيم، مستقيم به مركز سپاه پاسداران اهواز مراجعه كرديم و گفتيم از خراسان آمده ايم آيا به ما نيازي هست؟ آيا كاري از ما ساخته است؟

محمد جعفر یاحقی (زادهٔ ۱۳۲۶ هـ.ش در فردوس) پژوهشگر و نویسندهٔ ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، عضو پیوستهٔ شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد است.

در تک و پاتک های در حال وقوع ناگهان مجروح شدم. کمی خودم را باخته بودم ! چون اصابت ترکش، حاکی از قطع شدن عضوی بود. پایم را تکان دادم دیدم پا قطع نشده است. نگران از اینکه نکند پا قطع شود و.........  بعد از پانسمان اولیه سوار بر ماشین شدیم. شرایط غرب کشور( حومه پیرانشهر) بسیار صعب العبور بود و حرکت ماشین علیرغم وجود ارتفاعات و پرتگاه ها  باید خیلی سریع می بود تا از گرا ها و راکت ها در امان می ماند، این هم ترس را مضاعف کرده بود.داخل آمبولانس سه نفر مجروح بودیم یکی در صندلی جلو لندکروز نشسته بود و دو نفر درعقب آمبولانس بودیم من مجبور بودم دراز بکشم و پایم را بالا نگه دارم تا خونریزی شدید نشود.

انقلاب اسلامي ايران بي شك پديده اي نو ظهور در قرن حاضر مي باشد. انقلابي غايت گرا، آرمانگرا، اسلامگرا و بي نظير در جهان اسلام كه به رهبري امام خميني(ره) هدايت گرديد و تحولي شگرف در عرصه روابط بين الملل در معادلات سياسي و دولت هاي جهان پديد آورده و تأثيرات شگرفي در منطقه ايجاد نمود. حال كه 32 بهار از اين انقلاب مي گذرد ضروري به نظر مي رسد اساتيد و پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه با بررسي اسناد و مدارك موجود به شناسايي زواياي پيدا و پنهان اين نهضت تاريخ ساز بپردازند. بي شك در اين ميان شهر مشهد به علت موقعيت سياسي و مذهبي خود، مملو از حوادث و اتفاقات تاريخي بوده است . در بحث انقلاب اسلامي اين شهر به فراخور موقعيتش پس از شهر قم ، بيشترين نقش را در تداركات و رهبري انقلاب داشته و دارد. مجموعه اي كه پيش روست آغاز راهي است بسيار سخت و دشوار كه اين بار انجمن علمي دانشجويان تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد و با پيشنهاد انجمن پارسه دوستداران ميراث فرهنگي قدم در راه آن نهاده و اميدوارند اين گام هاي لرزان با تلاش پژوهشگران و حمايت مسؤولان به استواري برسد و در آينده تاريخ شهر مشهد و هويت آن را بازيابي نموده و با شكل گيري خانه تاريخ شهر مشهد اهالي تاريخ ودلسوزان اين شهر را گرد هم جمع كرده و به اين مهم دست يابد.