توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

زکریا زنده دل
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

زکریا زنده دل

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: محمود
  • محل شهادت: سلیمانیه
  • سال تولد: 1338
  • محل تولد: ساوه
  • تاهل: متاهل
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: الهیات
  • رشته: الهیات
  • افتخارات:

    مسئول عقیدتی سیاسی چند پایگاه بسیج

 

زندگي نامه دانشجوي شهيد زكريا زنده دل

 

 شهيد زكريا زنده‏دل در سال 1338 در روستاى «چلپان» از توابع شهرستان ساوه متولد شد. دوران ابتدايى را در اين شهرستان سپرى نمود و پس از چندى به همراه خانواده به خاطر وضعيت شغلى پدر كه مسگر دوره گرد بود، مجبور به مهاجرت به تهران شد. ديرى نگذشت كه پدر مهربانش را از دست داد و او براى امرار معاش و گذران زندگيشان جهت كار نزد برادر بزرگ خانواده رفت و در مغازه‏ها شاگردى مى‏كرد و حين كار كردن درس هم مى‏خواند. هنگام شروع شدن مبارزات مردمى به رهبرى امام (ره) عليه رژيم شاه و آمريكاى سلطه طلب، زكريا با تشكيل جلسات مخفى به ارشاد مى‏پرداخت و اعلاميه و پيامهاى امام خمينى را تكثير مى‏كرد. او يكى از مسؤولان و خط دهندگان حركت مردمى در كوى هفده شهريور تهران بود، به طورى كه مورد تعقيب ساواك قرار داشت و براى مدتى مجبور به ترك تهران شد و به ساوه رفت. شهيد زنده‏دل پس از چندى دوباره به جمع مبارزان پيوست.

 يك سال پس از پيروزى انقلاب، او موفق به اخذ ديپلم مى‏شود و فعاليت خويش را از ابتداى تشكيل بسيج در اين نهاد مردمى، شروع مى‏كند. او همچنين جهت انجام خدمت سربازى، همزمان با شروع جنگ تحميلى براى دفاع از انقلاب، پس از طى دوره آموزشى در تهران، به منطقه كردستان اعزام مى‏شود.

 حضور او در دوره آموزشى در تهران براى تأسيس كتابخانه و انجمن اسلامى در پادگان موثر واقع مى‏شود. در كردستان نيز در پادگان پيرانشهر اقدام به تأسيس انجمن اسلامى و كتابخانه مى‏نمايد كه بسيار مورد استقبال قرار مى‏گيرد. پس از پايان خدمت سربازى و بازگشت به تهران، به خدمت آموزش و پرورش در مى‏آيد و با عنوان مسؤول امور تربيتى مشغول خدمت به نونهالان انقلاب مى‏شود. او مسؤوليت عقيدتى و سياسى چند پايگاه بسيج را نيز به عهده مى‏گيرد و فعاليتهاى شايسته‏اى انجام مى‏دهد. او كه فردى با تقوى بود مورد توجه روحانيون محل قرار مى‏گيرد، به طورى كه در غياب روحانى محل، به عنوان پيش نماز و امام جماعت برگزيده مى‏شود. افراد محله از او به عنوان يك فرد نمونه ياد مى‏كردند. زكريا يك عارف آشنا و معلم اخلاق بود كه گفتار و اعمالش با هم منطبق بود. شبها جهت انجام امور مردم در مسجد و تعاونى محل كار مى‏كرد و رئيس هيأت مديره تعاونى مصرف شده بود.

 عاشق امام و انقلاب بود. لباس ساده مى‏پوشيد و خوراك ساده مى‏خورد. با اينكه مى‏توانست از سهميه رزمندگان جهت قبول شدن دانشگاه استفاده كند، از اين سهميه استفاده نكرد و با سهميه منطقه 1 در دانشكده الهيات دانشگاه فردوسى مشهد پذيرفته شد و از سال 1364 تحصيل در دانشگاه مشهد را شروع كرد. پس از مدتى، شهيد زنده‏دل بنا به فرمان امام و لبيك به مقتدايش به سوى جبهه شتافت و در اين راه با اهدافى كه داشت فداكاريها كرد. زكريا در اطاعت از امر خدا، ازدواج نمود اما با فاصله كمى پس از ازدواج در بهار 1365 اين انسان وارسته به درجه رفيع شهادت نايل شد ولى پيكر پاكش به تهران برنگشت. با اعلام خبر شهادتش، محله كه يك مربى را از دست داده بود، غرق در ماتم شد. همسر محترم و بزرگوار شهيد، وسايلى را كه براى عروسى گرفته بودند وقف و صرف جبهه‏ها نمودند و تاكيد كردند كه براى ايشان در بنياد شهيد پرونده‏اى تشكيل ندهند.

خواندن 728 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 28 اسفند 1393 ساعت 19:24
  • ارسال خاطره
  • دانلود پیوست‌ها
محتوای بیشتر در این بخش: « علی جهان بین جلال سهلی »

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.