توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

حسن محقر
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

حسن محقر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: حسین
  • محل شهادت: شلمچه
  • سال تولد: 1338
  • محل تولد: بجنورد
  • مسئولیت در جبهه: فرمانده گردان در تیپ 21 امام رضا (ع)
  • سال ورود: 1365
  • سابقه حضور: حضور در عمليات: بيت‏ المقدس . رمضان . والفجر 1. والفجر 3 والفجر مقدماتى . خيبر . كربلاى 2 . كربلاى 4 . كربلاى 5
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: الهیات
  • رشته: الهیات

زندگي نامه دانشجوی شهيد حجه ‏الاسلام حاج حسن محقر

 

شهيد محقر در سال 1338 در خانواده‏ اى مذهبى در شهرستان بجنورد پا به صفحه گيتى گذاشت و تحت تربيت پدرى مؤمن قرار گرفت و از كودكى با كلام الهى آشنا گرديد. با شركت در كلاس‌هاى قرآن، روح پاكش در فضایى ملكوتى مأنوس حضرت حق مى ‏گرديد. از نخستين روزهايى كه بار تكاليف الهى را بر دوشش احساس كرد، عليه رژيم منفور طاغوت حاكم قيام نمود و در اين مسير دوران تحصيلات متوسطه خود را با تشكيل هسته‏ هاى سياسى مخفى گذراند كه فعاليتّهاى مكرّرش مورد سوءظن ايادى نفوذى رژيم در دبيرستان واقع شده بود.

پس از اخذ ديپلم در رشته فنى دانشگاه شاهرود، به تحصيلات عالى خود ادامه داد. در اين مقطع با پخش اعلاميه‏ هاى امام و سازماندهى تظاهرات و تشكيل نيروهاى مذهبى، اقدام به سازماندهى هسته‏ هاى نظامى عليه رژيم شاه نمود. اقدامات و فعاليّت‌هاى چشمگيرش او را از چشم نامحرمان پنهان نكرد و در سال 57 به زندان افتاد و مدتى تحت شكنجه و آزار قرار گرفت. پس از آزادى به سيل خروشان امت اسلامى پيوست و در سال 58 او كه سر در دامان ولايت داشت و روح بى تابش تشنه معارف الهى و اسلامى بود با تغيير رشته، در رشته الهيات دانشگاه تهران به تحصيلات خود ادامه داد. سپس به دانشكده الهيات مشهد منتقل شد تا بتواند دروس حوزوى را كه از دير باز به تعليم آن پرداخته بود به‌راحتى ادامه دهد. او نقطه آغاز اصلاح را حوزه‏هاى علميه مى‏دانست و بر اين اعتقاد بود كه براى حل مشكلات جامعه اسلامى انسانى علاوه بر آگاهي‌هاى سياسى و اجتماعى بايد به قوه درك و استنباط و اجتهاد نيز دست يافت و در اين مهم رهبرش را الگوى خود قرار داد.

فعاليت‌هاى سياسى انقلابى خود را در سطح شهرستان با تشكيل و سازماندهى بسيج مستضعفين ادامه داد و بسيج، شاهد از خودگذشتگي هاى او در اين مهم بود. از سوى ديگر چهره دروغين و نفاق گروهك هاى الحادى را آشكار می ساخت و در اين طريق با مديريت عالى و آگاهانه خود توانست در همكارى با اطلاعات سپاه پاسداران به شناسايى و مقابله با عوامل گروهك هاى الحادى بپردازد. در اين ميان برخورد منطقى و عالمانه‏اش كه ناشى از غناى فكرى و اعتقادى او بود و تحمل مخالفين فكرى كه از سعه صدر او نشأت مى‏گرفت، موجب شد تا بسيارى از منحرفين، به حقانيّت اسلام و انقلاب پى ببرند. روح مستقل و انديشه نقّادش، از او فردى مسلّط و آگاه بر مسائل و جريانات سياسى ساخته بود و تفكر فقهى و حوزوى  از او يك روحانى آگاه و مبارز در صحنه سياست ساخته بود.

 علاوه بر آنكه در مسائل شرعى و حكمى مقلد امام بود، محور تمام تحليلهاى سياسى خود را ولايت امام مى‏دانست و عدم درك اين مسأله را باعث انحراف مى‏شناخت. با حضور فعال در دانشگاه از نضج گرفتن انديشه‏هاى منحرف الحادى و روشنفكر مآبانه جلوگيرى مى‏كرد.

 پس از اخذ مدرك ليسانس، در دوره كارشناسى ارشد فقه و حقوق مشغول به تحصيل شد و بر آموختن دروس حوزه كه باعث تقويت ساختار فكرى و تكامل روحى او مى‏شد، مداومت مى‏ورزيد. تحصيل در حوزه و دانشگاه از او دانشجوى متعهّد و روحانى انديشمند و آگاه و حافظ فقه سنتى ساخته بود و به تصديق اساتيدش نقطه اميدى در حوزه و دانشگاه به شمار مى‏رفت.

با شروع جنگ تحميلى، در صحنه مبارزه حق علیه باطل حضور يافت  و از همان ابتداى جنگ در كنار همسنگرانش چون شهيد ولى اللَّه چراغچى و شهيد برونسى عليه خصم زبون با مسؤوليت فرماندهى گردان و مسؤولیت امور رزمى در سطح لشكر در عمليات بيت‏المقدس، رمضان، والفجر 1 و الفجر 3، والفجر مقدماتى، خيبر، كربلاى 2، كربلاى 4 و كربلاى 5  فعاليت‌هاى خود را ادامه داد.

شهيد حاج حسن محقر سرانجام در پگاه خونين عشق، با فاصله اندكى پس از بازگشت از سفر حج، در تاريخ  23/10/1365 در شلمچه در شب شهادت بانوى اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) در حالى كه نام او را (كه رمز عمليات بود) فرياد مى‏كرد در طواف كعبه عشق به لقاى خدايش شتافت.

 

خواندن 259 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 28 اسفند 1393 ساعت 08:27
  • گالری تصویر
  • ارسال خاطره
  • دانلود پیوست‌ها