توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

طيبه زمانى موسوى گودينى
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

طيبه زمانى موسوى گودينى

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: سيدحسين
  • محل شهادت: کنگاور
  • سال تولد: 1334
  • محل تولد: کنگاور
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: علوم پایه
  • رشته: شیمی

 

زندگي نامه دانشجوى شهيده سيده طيبه زمانى موسوى گودينى

 

 شهيده طيبه زمانى در سال 1334 در خانواده‏اى مذهبى و روحانى در روستاى گودين از توابع شهرستان كنگاور چشم به جهان گشود. پدرش سید حسین نام داشت و از نزدیکان حاج آقا بزرگ کنگاوری (امام جمعه و واعظ معروف) بود. او از ابتداى كودكى علاقه شديدى نسبت به يادگيرى و خواندن قرآن داشت چون در آن روستا مدرسه دخترانه نبود، به مكتب خانه‏هاى قديم كه توسط افراد مذهبى اداره مى‏شد روى آورد و قرآن را فرا گرفت.

 از سال 1353 مستقيماً وارد دبيرستان شد و در سال 1356 ديپلم گرفت و از شاگردان ممتاز و باهوش دبيرستان بود. شهیده علاقه فراوانی به مطالعه داشت و در کنار کتاب های درسی کتاب های دیگری را نیز مطالعه می نمود و علاقه شديد به ارزشهاى اسلامى مخصوصاً حجاب داشت. در سال 1356 در كنكور سراسرى شركت و در رشته شيمى دانشگاه مشهد قبول شد. او در تشكيل انجمنهاى اسلامى و برنامه‏هاى مذهبى نقش مؤثرى داشت.

روز 26 دی ماه 56 که روز آزادی زن اعلام شده بود به همراه دیگر دانشجویان مسلمان در مشهد به تظاهرات پرداخت و از حجاب اسلامی و انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) حمایت کرد. در نتیجه ماموران رژیم منحوس پهلوی آنان را دستگیر نمود که بلافاصله با پیام آیت الله شیرازی آزاد شدند.

 او از دانشجويان پيرو خط امام بود كه در سال 1357 در طبس همگام با ديگر خواهران به مداواى زلزله زدگان شتافت. در تظاهرات نقش عمده‏اى داشت و در ديماه 1357 تعداد زيادى پوستر و عكس از شهداى ديگر شهرها جمع آورى كرده بود تا نمايشگاهى داير كند اما موفق نشد.

 در تظاهرات روز 17 ديماه 1357 كنگاور شركت كرد و به دست دژخيمان شاه جلاد شهيد شد و به آرزوى خود رسيد. او هميشه آرزوى ديدن امام را داشت.

روزنامه اطلاعات به تاریخ 20 دی ماه 1357 نوشت: طیبه زمانی نماینده امام در طبس به گلوله بسته شد.

حاج آقا بزرگ کنگاوری در مراسم ختم آن شهیده گفت: من معتقدم که خون این سیده جوان رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند.

 

 

خواندن 364 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 24 خرداد 1394 ساعت 12:55
  • ارسال خاطره

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.