توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

سیدجواد علوی مقدم
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

سیدجواد علوی مقدم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: غلامرضا
  • محل شهادت: تنگه چزابه
  • سال تولد: 1336
  • محل تولد: سبزوار
  • مسئولیت در جبهه: دیده بان و تیر بار چی
  • تاهل: مجرد
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: علوم پایه
  • مزار: سبزوار ـ بهشت شهدا
  • رشته: دبیری شیمی

 

زندگي نامه دانشجوي شهيد سيد جواد علوي مقدم

 

 شهيد سيدجواد علوى مقدم در سال 1336 در سبزوار در يك خانواده مذهبى و معتقد به اسلام ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايى را در دبستان شهيد اعيانى گذراند و سپس دوره متوسطه را در دبيرستان اسرار سپرى كرد. در سال 1355 در رشته شيمى دانشگاه مشهد قبول شد و از بدو ورود به دانشگاه در تمامى جريانات اسلامى دانشجويى فعاليت مستمر داشت. با اوج‏گيرى انقلاب، شهيد تمام وقت خود را در سبزوار صرف پخش كتاب، اعلاميه و نوار و شركت در راهپيمايى مى‏كرد و اندك پس اندازى را كه از كمك هزينه تحصيلى دانشگاه جمع آورى نموده بود، در اين راه مصرف نمود. در 29 بهمن سال 56 (چهلم قيام شهداى قم) در برنامه دانشكده علوم و مضروب نمودن عامل صهيونيسم (كُهْن) شركت داشت و در اعتراض به كشتار رژيم شاه و تهاجم آنان به محرومين ظفار(مبارزان عمان) نقش فعالى داشت.

 از ديگر فعاليتهاى شهيد برپايى مراسم بزرگداشت شهادت دكتر على شريعتى و شهيد آيت اللّه مصطفى خمينى بود كه به همين خاطر در سال 57 توسط ساواك دستگير شد تا اينكه با پيروزى انقلاب از زندان آزاد شد و با باز شدن دانشگاهها و برپاسازى فضاى مسموم روشنفكر بازى توسط گروهكها، شهيد سيدجواد، به رسالت خدايى و الهى خويش در مقابله با اين قشر بى تعهد و روشنفكرنماى بى رسالت عمل كرد و مدام با تكيه بر پيامهاى امام خمينى و تاكيد بر اعتقاد به اسلام و تلاش در جهت تحقق پيام انقلاب و امامت در راه‏اندازى دروس روحانيت در دانشگاه نقش فعالى داشت.

 در مشهد به كلاس درس اساتيدى چون، شهيد هاشمى نژاد و شهيد كامياب، آيت اللّه خامنه‏اى و حجت الاسلام فرزانه مى‏رفت بچه‏هاى ديگر را هم توصيه و تشويق مى‏كرد كه در كلاسهاى آنها شركت كنند. پيوند طلاب و دانشجويان را به عنوان عنصرى كه تضمين كننده، و رشد دهنده انقلاب است، پذيرفته بود و در زندان نيز با طلبه‏اى فعال آشنا شد و هميشه پس از آزادى به سراغ ايشان مى‏رفت.

 شهيد در رابطه با گروهكهاى منافق مى‏گفت: «منافقين مانند صدام هستند، ايدئولوژى سرشان نمى‏شود، و حتى گروهكهايى كه به اعتبار خط امام بودنشان افراد صادق را جذب مى‏كنند، مثل نهضت مجاهدين و جنبش مسلمانان مبارز از كجا صلاحيت پيدا كرده‏اند كه ادعا مى‏كنند فقط ما ايدئولوژى اسلامى را فهميده‏ايم و قادر به ارائه منسجم و سيستماتيك آن هستيم و اگر چنين است پس نقش وحى و انبيا و ائمه چه مى‏شود؟ نقش كتاب الله و عترت پيامبر چه مى‏شود؟ و اگر به اين  سادگى مى‏شود ايدئولوژى اسلام را در قالب‏هاى تنگ و فرسوده معيارهاى گرفته شده از ماركسيسم ريخت و به خورد افراد داد پس چرا علما و فقهاى اسلام، يك عمر در حوزه‏ها درس بخوانند و رنج ببرند؟ آنچه بايد در رابطه با افراد و جريانات در نظر گرفت، اين است كه  چقدر تسليم امام هستند، و عملاً حرفهايش را اجرا مى‏كنند. و خدا را شكر مى‏كنم كه توانسته‏ام امام را بيشتر بشناسم و تسليم شوم، و مهم اين است كه انسان اگر مى‏رسد به چيزى كه درست نيست و ضعف دارد و چيز بهتر از آن هم وجود دارد بگويد كه ضعف دارد و آن چيز برتر را انتخاب كند و ديگر روى مطلب نادرست پافشارى نكند. در كارها مهم، انگيزه و هدف است. اگر انگيزه و هدف در جهت الله نباشد كار صرفاً كار است و عمل زدگى».

 شهيد سيدجواد پس از جريان انقلاب فرهنگى و تعطيلى دانشگاهها تلاش و اشتياق فراوانى نسبت به رفتن به جبهه داشت تا آنكه پس از گذراندن دوره آموزشى در پادگان بجنورد، به اهواز و از آنجا به بستان اعزام شد و دوره ديده بانى را فرا گرفت. يك بار بر اثر تركش خمپاره دستش مجروح شد اما همچنان بى وقفه در جهاد مقدس عليه كفار ايستاد تا آنكه در 22 فروردين سال 1361 مرغ روحش به سوى ملكوت اعلى پركشيد و بر اثر تركش خمپاره در تنگه چزابه به فيض شهادت نايل آمد و اكنون پيكر پاكش در بهشت شهداى سبزوار در كنار ساير عاشقان الله در خاك آرميده است.

 

 

 

 

 

خواندن 452 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 29 اسفند 1393 ساعت 12:07
  • ارسال خاطره
  • دانلود پیوست‌ها
محتوای بیشتر در این بخش: « احمد طرزی حسن فتاحی ثانی »

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.