توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

مهدی زارع پور
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

مهدی زارع پور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: محمد
  • محل شهادت: بستان
  • سال تولد: 1339
  • نام عملیات: طريق القدس
  • محل تولد: کاشمر
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: علوم پایه
  • رشته: فیزیک

 

زندگي نامه دانشجوى شهيد مهدى زارع پور

 

 شهيد مهدى زارع پور در سال 1339 در روستاى  قدير (فرگ سابق)  از توابع كاشمر چشم به جهان گشود، در زمان تحصيل در دبيرستان با كمك و راهنمايى چند تن از دبيرانش در جلسات شركت مى‏كرد و هيچگاه از مطالعه غافل نبود. دوران تحصيلات ابتدايى را در همان روستا گذراند و پس از طى دوران راهنمايى و دبيرستان در رشته رياضى موفق به اخذ ديپلم گرديد و در همان سال در رشته فيزيك دانشگاه مشهد پذيرفته شد.

 شهيد مهدى زارع پور با آگاهى و بينش، مسائل را براى ديگر همكلاسى‏هاى خود بيان مى‏كرد و علاوه بر دانشجويان، دانش‏آموزان دبيرستان را نيز به مبارزه با رژيم پهلوى ترغيب مى‏نمود. وى در زمان انقلاب سعى در آگاهى بخشيدن به دانشجويان داشت و دانش‏آموزان دبيرستانها را به تعطيل كردن مدارس ترغيب مى‏نمود. با پيروزى انقلاب و تعطيلى دانشگاهها به كاشمر آمد.

 در دوره دانشگاه با فرزند آيت اللّه خزعلى كه بعداً ايشان نيز شهيد شدند، آشنا شد و اين امر در آگاهى ايشان از مسائل سياسى و معنوى مؤثر بود و چون جهاد دانشگاهى را محلى براى ايثارگريهاى خويش يافت فعاليت خود را در واحد فرهنگى آغاز كرد. وى علاوه بر كار در واحد فرهنگى به فعاليتهاى ديگرى چون تشكيل كلاسهاى سياسى ـ ايدئولوژى در سطح روستاها مى‏پرداخت. شهيد زارع پور، هيچ گاه نماز سرِ وقت را ترك نمى‏كرد و اكثراً در مسجد نماز مى‏خواند و قبل از خواب وضو مى‏گرفت و نماز شب مى‏خواند. قرآن را با معنى آن مى‏خواند و هميشه در مراسم دعا مشتاقانه شركت مى‏كرد. وى به غير از مطالعه كتب درسى به مطالعه كتب علمى ديگر، مانند كتب دكتر شريعتى و استاد مطهرى و تفاسير نيز مى‏پرداخت و گاهى در جلسات، آن مطالب را به ديگران مى‏آموخت.

 پس از پيروزى انقلاب، شهيد زارع پور وارد جهاد سازندگى شهرستان كاشمر شد. او در هر فرصتى براى جوانان روستايى كلاسهاى سياسى و اعتقادى تشكيل مى‏داد. شهيد مهدى زارع پور بسيار مهمان نواز و بردبار بود در سال 1360 شهيد به منطقه كاخك گناباد رفت و چون فقر فرهنگى شديد را در آن منطقه احساس مى‏كرد تربيت دانش‏آموزان آن ديار را واجب دانست و در برنامه كار خود قرار داد. در اواخر تابستان در كاشمر مسؤوليت فرهنگى جهاد را بر عهده گرفت و در تشكيل جلسات مذهبى و تشكيل شوراهاى اسلامى همكارى مى‏كرد و عضو شوراى مركزى جهاد شد. شهيد زارع پور طى يك اردوى 15 روزه به مناطق جنگى كه از طرف جهاد سازندگى خراسان براى اعضاى شوراى مركزى شهرستانها در سوسنگرد تشكيل شده بود، به همراه پسر عموى شهيدش محمد زارع پور، به سوسنگرد رفت و پس از اتمام اردو در همانجا ماند. سرانجام در شب نهم آذر ماه سال 60 در عمليات طريق القدس در اثر اصابت تركش خمپاره به ديدار حق شتافت.

 

 

خواندن 402 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 29 اسفند 1393 ساعت 13:16
  • ارسال خاطره
  • دانلود پیوست‌ها

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.