توجه: اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

جواد دور اندیش
امروز :
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

header2 Venus

جواد دور اندیش

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
  • نام پدر: محمد علی
  • محل شهادت: خرمشهر
  • سال تولد: 1333
  • نام عملیات: علی بن ابی الطالب
  • محل تولد: تهران
  • سمت: دانشجو
  • دانشکده: علوم پایه
  • رشته: زمین شناسی

 

زندگي نامه دانشجوي شهيد جواد دور انديش

 

شهيد جواد دورانديش در سال 1333 همزمان با ولادت حضرت جوادالائمه (ع) در شهر تهران پا به عرصه وجود نهاد و به همين مناسبت نام او را «جواد» ناميدند. جواد در سن 3 سالگي با خانواده اش به مشهد آمده و دوران تحصيل ابتدايي را در دبستان صحاف مشهد به اتمام رسانيد. از همان دوران كودكى به مسائل اعتقادى اهميت خاصى مى‏داد. كمك به افراد بى‏بضاعت و محرومين را بسيار دوست داشت، به طورى كه پول روزانه‏اش را جمع كرده و براى همكلاسيهاى نيازمندش لوازم التحرير خريدارى مى‏نمود. به اسلام و روحانيت علاقه شديدى داشت و دوران دبيرستان را در دبيرستان شهيد رجايي و ميرزا كوچك خان گذراند و از سال دوم دبيرستان با دوستان خود كلاس هايي در جهت اسلام و شناخت صحيح اسلام تشكيل داد و در جلسات تفسير قرآن كه توسط آقاى خامنه‏اى در مسجد امام حسين (ع) برگزار مى‏گرديد، شركت مى‏جست.

 در سال 52 پس از اخذ مدرك ديپلم به خدمت سربازى رفت و در بهمن ماه 54 در رشته زمين شناسى دانشكده علوم پذيرفته شد. در دوران دانشجويى همواره منتظر تشكيل گروهى با افكار اسلامى و ضد رژيم بود تا اينكه اولين نوار امام به دستش رسيد و باعث دگرگونى روحى او گرديد. او در تمام راهپيماييها و درگيريهاى خيابانى شركت مى‏كرد. هنگام ورود امام به ايران خود را به تهران رساند و پس از شركت در مراسم استقبال مجدداً به مشهد بازگشت. در بهمن 57 كه درگيرى مسلحانه در تهران شروع شد خود را به تهران رسانيد و در آنجا با اسلحه‏اى كه به دست آورده بود در حمله به كاخ سعدآباد شركت داشت. بعد از پيروزى انقلاب در دانشكده علوم مشهد دائماً با گروههاى منحرف بحث و درگيرى داشت و در افشاى خط فكرى آنها سعى فراوان مى‏نمود. در زمانى كه گروهكهاى منحرف، دانشگاه را محل انجام فعاليتهاى خود قرار داده بودند، در درگيرى با آنها به گروگان گرفته شد و پس از محاكمه توسط آن گروهك منحرف حكم اعدام برايش صادر گرديد اما با تجمع حزب‏اللّه مشهد در محيط دانشكده از دست منافقين رهايى پيدا كرد. پس از آن نيز در دو مرحله منافقين سعى مذبوحانه‏اى در ترور ايشان داشتند ولى هر بار نقشه‏هاى آنها با شكست مواجه گرديد. شهيد دورانديش در دبيرستان دكتر على شريعتى در سمت كارمندى مشغول خدمت بود.

 در جريان اولين انتخابات مجلس شوراى اسلامى در مشهد فعاليت چشمگيرى داشت. در تبليغات كانديداهاى روحانيت مشهد عمده‏ترين فعاليت تبليغاتى را به نحو احسن در راه رضاى خدا انجام داد.

 شهيد دورانديش با گذراندن دوره‏هاى عمومى و تحقيقى مجمع احياى تفكرات شيعى در زمينه‏هاى سيره و حديث، قرآن، اصول اعتقادات و اخلاقيات به چنان معرفتى رسيده بود كه عهد كرده بود جانش را براى لقاءاللّه بدهد. به دنبال انقلاب فرهنگى او بيكار ننشست و در شهرك ابوذر مشغول فعاليت شد و به ساختن مهديه و كتابخانه اقدام نمود. با شروع جنگ تحميلى براى اولين بار به جبهه كردستان رفت و بعد از آن براى تشكيل بسيج شهرك ابوذر تلاش كرد و خود سرپرستى آن را به عهده گرفت. پس از مدتى در سمت سرپرست گردان بسيج در «عمليات على‏بن‏ابيطالب» شركت نمود و همانجا بود كه پس از فتح دومين خاكريز دشمن بر اثر اصابت تركش به پشت، به ديدار معبود خويش شتافت.

 

 

خواندن 300 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 29 اسفند 1393 ساعت 12:01
  • ارسال خاطره
  • دانلود پیوست‌ها

ارسال خاطره

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.